Ana içeriğe atla

İmam Hatip Okulları ve Namaz

Anadolu’da ikili öğretim yapan İmam hatip ortaokulunda durum ne? Çocuklarımızı ahlaki yönden donatmasını, iman-ibadet-ahlak üçgeni ile çepeçevre kuşatmasını istediğimiz okullarımızın bir günü nasıl geçiyor? Şöyle:
Ders sabah 07:00’da başlıyor. İmsak vakti 06:15. Güneş 07:45’te doğuyor. Dolayısıyla güneş doğduğunda çocuklar ilk dersi bitirmiş oluyorlar. Bu çocukların okula yetişebilmek için dersten iki saat önce uyandıklarını düşünürsek yataktan kalkmaları imsaktan en az bir saat öncesini buluyor. Tam teheccüd kılınacak vakit yani.
Sabah namazı vakti derse başlayan bu imam hatip ortaokulunda start alan ders maratonu 10 dakikalık teneffüs molaları dışında kesintiye uğramadan akşam 19:40’a kadar devam ediyor. Bu arada öğle vakti 12:51’de, ikindi vakti 15:20’de, akşam vakti 17:45’te, yatsı vakti de 19:07’de giriyor. Yani sabah ezanından önce başlayan eğitim, yatsıdan yarım saat sonra sona eriyor. Çocukların evlerine ulaşmasını varın siz düşünün.
Yazının asıl yazılma amacına gelelim. Bu koşuşturma içinde namaz nerede? Sabah ezanlar minarelerden yükselirken derste olan çocuklar vakit çıkana kadar namazlarını kılabiliyor mu? En azından namaz kılmaları için teşvik ediliyor mu? Yoksa bu vakit boyunca Türkçe, Matematik, Sosyal Bilgiler tahsil edilirken vakit çıkıp gidiyor mu? Acaba öğretmenler sabah namazlarını kılma fırsatını bulabiliyor mu? Dersle namaz vaktinin bu kadar çakıştığı bir anda, tabelasında İmam hatip yazan bir okulda namazdan mı, yoksa dersten mi fedakârlık yapılıyor?
Onar dakikalık teneffüs aralarında bir okul dolusu öğrenci ve öğretmenin namazlarını huşu içinde kılabilmeleri elbette mümkün değil. Ezanlar okunduğunda cemaatle namaza kalkılması gereken İmam hatip okullarında bu ders temposuyla bu iş nasıl olacak? Namazı dinin direği sayan bir nesil yetiştirmek için kurduğumuz okullarımızda namaz Türkçe veya Matematik dersinden önemli sayılmayacaksa bu iş nasıl olacak?
Problem şu ki, Milli eğitim sisteminin üzerine kurulmuş olduğu pozitivist ve batı tasarımı okul sistemi İmam hatip şuuruna dar geliyor. Onun için önce zihinlerde, anlayışlarda, yaklaşımlarda değişiklik yapmak gerek. Mihver ders dediğimiz derslerden önce namazı mihmandar seçmek ve her şeyden önde görmek gerek. En azından İmam hatip okullarında bu şuuru uyandırarak işe başlamak gerek.
Önümüzdeki yıllarda gerçekten tekli eğitime geçilir veya geçilmez. Ancak bir an önce İmam hatip okulları için yeni bir eğitim sistemi tasarlamalıyız. Bu sistemde namazı merkeze almalı ve öğrenciye huzuru hissettirecek bir ortam oluşturmalıyız. Belki ders sayısını haftalık 25’lere çekmeli, daha dingin, ahlaki erdemleri hissedebileceği ve ruhunu dinleyebileceği bir sığınak haline getirmeliyiz. Buralarda TEOG birinci gündem olmamalı. Ahlak, dürüstlük, ibadet gibi değerlere sahip olmak yüceltilmeli. Böyle düşünmeyen veliler de ona göre seçimlerini yapmalı. Eğer bir eğitim kurumundan topluma yön vermesini bekliyorsak toplumun ona yön vermesini kabul edemeyiz. Çünkü toplum, içinde bulunduğu ahlaki çöküşle bu kurumları ancak aşağı çeker.
Bir hayalin daha sonuna geldik. Bizlere hayal kurma nimetini veren, bu nimeti üzerimizden çekip almayarak bir nimet daha veren Rabbimize hamdolsun.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Öğretmenime Mektup

Sevgili ö ğ retmenim, Siz bu mektubu okudu ğ unuzda ben çoktan b ü y ü m üş olaca ğı m. L ü tfen kim oldu ğ umu, nerede oldu ğ umu merak etmeyin. Kimli ğ imden çok, yazd ı klar ı ma önem verin. Size bu mektubu k ü ç ü kken yaz ı yorum ve b ü y ü d üğü mde size vermeyi planl ı yorum. Asl ı nda bu mektuplardan herg ü n bir tane yazmay ı planl ı yorum. Ç ü nk ü size yaz ı lacak o kadar çok ş eyim, edecek o kadar te ş ekk ü r ü m ve sitemim var ki... hepsini bir deftere s ığ d ı ramam zaten. Y ı llar sonra ş imdiki bana "gelip y ü z ü me söylesen olmaz m ı yd ı ?" diyeceksiniz eminim. Ama siz de biliyorsunuz i ş te, ben utangaç, k ı r ı lgan ve cesaretsiz bir çocu ğ um. L ü tfen beni anlay ı n. E ğ er b ü y ü d üğü mde bu cesareti kendimde bulabilirsem (b ü y ü kler cesur oluyormu ş ) bunlar ı size elden vermeyi d üşü n ü yorum. Bug ü n s ı n ı fta dediniz ki; " Kim ne derse desin, Ahiret var... Kesin." Bu söz ü n ü z ü defterimin en ü st ü ne ...

İyi Öğretmen...

İyi öğretmen iyi kalplidir.   Kötüye değil iyiye yorar. Bilmiyorsa onu sorar. Merak eder, cevap arar. İyi öğretmen zor sinirlenir, kolay sakinleşir. Zaten hep kendindedir. İyi öğretmen dertlere devadır. Sorusu olana ayıracak zamanı, derdi olana sunulacak dermanı vardır. Dertli öğrenciyi gözünden tanır, kanatlarının altına alır. Yardım isteyen memnun kalır. İyi öğretimen boş konuşmaz. Az konuşur, hoş konuşur. Konuşunca hakkı konuşur. Susması bile bir şeyler anlatır. Yeri gelir öğrencinin kanını kaynatır, yeri gelir çağlar atlatır. İyi öğretmenin varlığı sıkmaz, yokluğu özletir. Okula gelmeyince ya da derse girmeyince öğrenciyi merakla bekletir. Dersi doludur, hep dinletir. Zil çalar da öğrenciye 'hocam biraz daha...' diye söyletir.  İyi öğretmen gelince bela değil felah gelir. Bazen bir bakışıyla sorun çözer, bazen bir sözüyle dert bitirir. Sınıfa huzur, öğretmenler odasına erdem getirir. Duruşuyla mesaj verir, ses tonuyla buzlar erir. İyi öğretmenin tonla derdi olsa, ...

Çay Gibi Eğitim

  Güzel bir çay nasıl olur? Demli mi, demsiz mi? Nasıl bir bardakta sunulursa güzel olur? Şeker koymalı mı yoksa sade mi içmeli? Çok sıcak çay mı iyidir yoksa biraz soğuması mı iyidir? İşi bilen bilir. İyi çay için demlik de çaydanlık da ateş de demleme usulü de önemlidir. Bazısı porselendeki çayı tek geçer bazısı emayede demlenen çayı sever. Bana sorarsanız çay biraz demli olmalı. Açık çay istediğim tadı vermez. Zift gibi demli de olmamalı tabi. Bardağın yarısı dem olsa iyidir mesela. Sonra çayın suyunun da özel olmasına dikkat etmek lazım. Öyle kireçli çeşme suyundan yapılan çayla kaynak suyundan yapılan çayın lezzeti de bir olmaz. İşi bilenler çay demlemek için evde özel su bulundururlar. Takdir edilesi bir davranış. Şeker meselesine gelince. Zevkler tartışılmaz tabi ama çayı dilden sevenler şekerli, “dil”den sevenler şekersiz içer. Tırnak içindeki “dil”in Farsça gönül demek olduğunu da bilenler bilir. Şekersiz çaydan zevk alanlar işi ilerletmiş, çayla hemhal olmuştur zira. Şeke...