Ana içeriğe atla

Kitapların Büyülü Dünyası ya da...

Dün oğluma üyelik kartı çıkartmak ve kütüphaneye alıştırma için Adapazarı İl Halk Kütüphanesine gittim. Gördüğüm manzara etkileyiciydi.
Okullar tatil olmasına rağmen giriş katında koridorlar bile doluydu. Hatta belli ki yönetim, koridorlara bile masa koymak zorunda kalmıştı. Gördüğüm tüm sandalyeler doluydu. Üyelik formunu doldurmak için kendimize yer ararken tam konsantrasyonla önündeki kitaba eğilen gençleri rahatsız etmemek için parmak uçlarımıza basıyorduk.
Tam "maşallah gençlere" diyecektim ki, okuma salonunun, referans kitaplar ve çocuk kitapları bölümlerinin bomboş olduğu dikkatimi çekti. Koridorlardan okuma salonlarına geçtiğimizde sanki başka bir dünyaya geçmiştik. Kalabalık, sessiz gerginlik, konsantrasyon kokan ağır hava yerini tenhalığın kol gezdiği koca salonlara bıraktı. Memurlar bile okuma salonlarındaki masalarını bırakmış, koridorlardaki güvenlik masalarında oturuyordu. Çocuk kitapları bölümünde yaklaşık yirmi dakika geçirdik ama yanımıza, bırakın başka bir çocuğu görevli bir memur bile uğramadı.
Belli ki iki katlı kütüphane tüm konsantrasyonunu koridorlara hasretmişti. Raflar saf dışı kalmıştı. Raflardan kimse kitap almıyordu.
Peki o kadar masa ve o kadar genç ne mi yapıyordu kütüphanede? Tabi ki koridorlara konulan masalarda kendilerini kaybedercesine test çözüyorlardı. Kimi TEOG, kimi YDS, kimi LYS, kimi KPSS, kimi ABC, kimi VYZ…
Ben de binanın adını "İl Halk Testhanesi" olarak değiştirdim.
Bu manzara aslında eğitim sistemimizin durumunu ortaya net olarak koyuyor. Kağıt üstünde düşünen, yorum yapabilen, okumayı seven gençler yetiştiriyoruz. Ama pratikte kütüphanede pinekleyerek test çözen gençlerimiz var elimizde.
Eğitim sistemimizin çıktıları bu gençlerdir.Bir fabrikada ürün, kağıt üstünde öngörülen şekilde çıkmıyorsa en son suçlanacak olan (elbette) ürün olacaktır.  O nedenle gençlerimizi suçlamak ve mazeret üretmek yerine durum tespiti yapıp çözüm üretmek zorundayız.
Bir çok sistem denedik. Değiştirip değiştirip yine denedik. Ama cesaretle birileri çıkıp “işin ucunda test olduğu sürece bu iş olmaz” diyemedi.  Sekizinci sınıfın ve on ikinci sınıfın sonunda test duvarları olduğu sürece biz de gençlerimizi kütüphanelerin koridorlarında test çözmeye mahkum edeceğiz.
Madem herkes bir şey öneriyor, ben de önereyim. Zorunlu eğitim çağının sonuna kadar, özellikle de ilk sekiz yılda çocuklarımızı hiçbir şekilde test ile muhatap etmeyen bir sistem kurmalıyız. Bu rahat dönemde çocuklarmızı kitaplarla tanıştırıp onlarda okuma, yazma, tartışma kültürünü oluşturmalıyız. Hiçbir sınavı test yapmamalı, yapmayı yasaklamalıyız. Yoksa a mı, b mi, c mi? Dediğimiz sürece çocuklarımızı “neden birini seçmek zorundayım?” diyebilen bir zihniyete ulaştıramayacağız. Kütüphaneyi okullardan önce öğrencilerin zihin ve kalplerinde açmadıkça onları eğitemeyeceğiz.
Her sistem, gençlerimizi test, yarış ve mücadele girdabına biraz daha gömüyor. Valiler, müdürler, öğretmenler de haftada bir saat okuma saati ile çocuklara okuma alışkanlığı kazandırmaya çalışıyor. Ama olmuyordu, olmuyor, olmayacak. Çözüm belki uzak ama gerçek şu: Çocukları mutlu oldukları sınıf ve öğretmenlerle buluşturup test stresi yaşatmayacağımız bir eğitimden geçirmedikçe olmayacak.
Öğrencilere bir doz okuma sevinci, yüz bir doz test seferberliği enjekte edilince onlar da kütüphaneye gidip bol bol test çözüyorlar.  Kitapların büyülü dünyası yerine, testlerin ateşli humması layık görülüyor çocuklarımıza.

Daha ne olacaktı ki?

Mustafa Yılmaz
mustafayilmaz77@gmail.com

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Öğretmenime Mektup

Sevgili ö ğ retmenim, Siz bu mektubu okudu ğ unuzda ben çoktan b ü y ü m üş olaca ğı m. L ü tfen kim oldu ğ umu, nerede oldu ğ umu merak etmeyin. Kimli ğ imden çok, yazd ı klar ı ma önem verin. Size bu mektubu k ü ç ü kken yaz ı yorum ve b ü y ü d üğü mde size vermeyi planl ı yorum. Asl ı nda bu mektuplardan herg ü n bir tane yazmay ı planl ı yorum. Ç ü nk ü size yaz ı lacak o kadar çok ş eyim, edecek o kadar te ş ekk ü r ü m ve sitemim var ki... hepsini bir deftere s ığ d ı ramam zaten. Y ı llar sonra ş imdiki bana "gelip y ü z ü me söylesen olmaz m ı yd ı ?" diyeceksiniz eminim. Ama siz de biliyorsunuz i ş te, ben utangaç, k ı r ı lgan ve cesaretsiz bir çocu ğ um. L ü tfen beni anlay ı n. E ğ er b ü y ü d üğü mde bu cesareti kendimde bulabilirsem (b ü y ü kler cesur oluyormu ş ) bunlar ı size elden vermeyi d üşü n ü yorum. Bug ü n s ı n ı fta dediniz ki; " Kim ne derse desin, Ahiret var... Kesin." Bu söz ü n ü z ü defterimin en ü st ü ne ...

İyi Öğretmen...

İyi öğretmen iyi kalplidir.   Kötüye değil iyiye yorar. Bilmiyorsa onu sorar. Merak eder, cevap arar. İyi öğretmen zor sinirlenir, kolay sakinleşir. Zaten hep kendindedir. İyi öğretmen dertlere devadır. Sorusu olana ayıracak zamanı, derdi olana sunulacak dermanı vardır. Dertli öğrenciyi gözünden tanır, kanatlarının altına alır. Yardım isteyen memnun kalır. İyi öğretimen boş konuşmaz. Az konuşur, hoş konuşur. Konuşunca hakkı konuşur. Susması bile bir şeyler anlatır. Yeri gelir öğrencinin kanını kaynatır, yeri gelir çağlar atlatır. İyi öğretmenin varlığı sıkmaz, yokluğu özletir. Okula gelmeyince ya da derse girmeyince öğrenciyi merakla bekletir. Dersi doludur, hep dinletir. Zil çalar da öğrenciye 'hocam biraz daha...' diye söyletir.  İyi öğretmen gelince bela değil felah gelir. Bazen bir bakışıyla sorun çözer, bazen bir sözüyle dert bitirir. Sınıfa huzur, öğretmenler odasına erdem getirir. Duruşuyla mesaj verir, ses tonuyla buzlar erir. İyi öğretmenin tonla derdi olsa, ...

Çay Gibi Eğitim

  Güzel bir çay nasıl olur? Demli mi, demsiz mi? Nasıl bir bardakta sunulursa güzel olur? Şeker koymalı mı yoksa sade mi içmeli? Çok sıcak çay mı iyidir yoksa biraz soğuması mı iyidir? İşi bilen bilir. İyi çay için demlik de çaydanlık da ateş de demleme usulü de önemlidir. Bazısı porselendeki çayı tek geçer bazısı emayede demlenen çayı sever. Bana sorarsanız çay biraz demli olmalı. Açık çay istediğim tadı vermez. Zift gibi demli de olmamalı tabi. Bardağın yarısı dem olsa iyidir mesela. Sonra çayın suyunun da özel olmasına dikkat etmek lazım. Öyle kireçli çeşme suyundan yapılan çayla kaynak suyundan yapılan çayın lezzeti de bir olmaz. İşi bilenler çay demlemek için evde özel su bulundururlar. Takdir edilesi bir davranış. Şeker meselesine gelince. Zevkler tartışılmaz tabi ama çayı dilden sevenler şekerli, “dil”den sevenler şekersiz içer. Tırnak içindeki “dil”in Farsça gönül demek olduğunu da bilenler bilir. Şekersiz çaydan zevk alanlar işi ilerletmiş, çayla hemhal olmuştur zira. Şeke...